Operacje przeładunkowe w terminalach opierają się na precyzji i solidnej infrastrukturze. W takim środowisku kraty najazdowe ciężkie stają się fundamentem niezawodnej i bezpiecznej obsługi ładunków.
Największe wyzwania nowoczesnej infrastruktury kolejowej związane z obsługą terminali przeładunkowych
Terminale przeładunkowe na kolei to kluczowe punkty infrastruktury wspierające rozwój krajowego i międzynarodowego systemu logistycznego. Codziennie obsługują setki pociągów i tysiące ton ładunków, co wiąże się z ogromnymi obciążeniami przenoszonymi przez elementy konstrukcyjne.
Torowiska i perony w takich obiektach są narażone na ogromne obciążenia dynamiczne, wynikające z ruchu pociągów towarowych oraz załadunku i rozładunku ciężkich kontenerów. Standardowy wagon towarowy w pełnym załadunku może ważyć nawet 80-100 ton, a dźwigi przeładunkowe bez problemu unoszą kontenery o masie do 30 ton każdy.
W takich warunkach infrastruktura musi nie tylko wytrzymywać ciężar przenoszonych elementów, ale także zapewniać bezpieczeństwo pracowników i efektywność prowadzonych operacji. Największe wyzwania związane z obsługą terminali przeładunkowych to:
- Wytrzymałość torowisk i peronów – ciężkie składy towarowe i sprzęt przeładunkowy generują naciski, które mogą prowadzić do odkształceń nawierzchni. Dlatego zaleca się stosowanie w tych miejscach materiałów odpornych na zużycie i wibracje.
- Bezpieczeństwo operacji przeładunkowych – nawet niewielkie przesunięcie kontenera czy poślizg wózka może doprowadzić do uszkodzenia torowiska, sprzętu lub zagrozić bezpieczeństwu pracowników. Aby temu zapobiec, potrzebne są stabilne i odporne na przeciążenia elementy konstrukcyjne.
- Odporność na intensywny ruch – terminale funkcjonują bez przerwy, obsługując setki wagonów dziennie. Infrastruktura musi być przygotowana na ciągłe użytkowanie, by zapewnić płynność pracy i uniknąć przestojów w harmonogramie przeładunków.
- Konserwacja i trwałość elementów infrastruktury – odpowiednio dobrane materiały konstrukcyjne pozwalają na ograniczenie częstotliwości napraw przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów jakości.
- Efektywna organizacja przestrzeni terminala – zapewnienie sprawnego przepływu ładunków przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnej powierzchni.
Kraty najazdowe ciężkie wciskane – czym są i jaką rolę odgrywają w optymalizacji procesów przeładunkowych?
Dużą zaletą krat najazdowych wciskanych jest ich trwałość, łatwość czyszczenia oraz możliwość dopasowania do różnych układów konstrukcyjnych, co sprawia, że są chętnie stosowane w obiektach o dużym natężeniu ruchu. W terminalach przeładunkowych na kolei mogą być wykorzystywane do:
- Pokrycia torowisk i stref przeładunkowych – gdzie pozwalają na bezpieczny przejazd pojazdów i sprzętu, a jednocześnie zapewniają swobodny odpływ wody i zanieczyszczeń.
- Wzmocnienia ramp i podjazdów – zwiększają odporność powierzchni na naciski generowane przez wózki widłowe, suwnice czy pojazdy ciężarowe.
- Zabudowy kanałów technicznych i odwodnieniowych – umożliwiają kontrolę i serwis instalacji znajdujących się pod powierzchnią, przy zachowaniu pełnej funkcjonalności torowisk i stref przeładunkowych.
- Zabezpieczenia stref serwisowych, przejść technicznych i obrzeży peronów – gwarantują bezpieczeństwo obsługi i trwałość nawierzchni w miejscach o zwiększonym obciążeniu.
Doskonałe właściwości krat najazdowych wciskanych sprawiają, że ich stosowanie zwiększa wydajność i bezpieczeństwo, a także ułatwia organizację pracy w terminalach przeładunkowych.
Kraty najazdowe wciskane – fundament stabilnej infrastruktury kolejowej
Jedną z najważniejszych cech krat najazdowych wciskanych ciężkich jest ich wytrzymałość, która decyduje o ich niezawodności w najbardziej wymagających warunkach przemysłowych. Konstrukcja tych elementów pozwala równomiernie rozkładać obciążenia dynamiczne i punktowe, jakie powstają podczas ruchu, ciężkiego sprzętu, wózków widłowych czy suwnic.
Dzięki temu torowiska, perony i strefy przeładunkowe bardzo dobrze funkcjonują i prezentują się przez wiele lat nawet, a ryzyko awarii czy uszkodzenia nawierzchni jest znacząco zminimalizowane.
Konstrukcja krat pomostowych ciężkich:
- wysokość płaskownika nośnego od 50 do 200 mm
- grubość płaskownika nośnego od 5 do 15 mm
- 33×33 mm, 38×38 mm , 70×130 mm i inne
- płaskownik poprzeczny od 25×4 mm do 30×8 mm
Przy doborze krat dla ruchu kołowego należy brać pod uwagę następujące parametry :
- rozstaw podpór,
- wagę pojazdu wraz z ładunkiem,
- nacisk skupiony na powierzchni 200×200 mm w najbardziej niekorzystnym miejscu kraty,
- rodzaj pojazdu – samochód dostawczy, ciężarowy, wózek widłowy
- kierunek ruchu w stosunku do ułożenia płaskowników nośnych.
Rodzaj stali z jakiej wykonujemy kraty ciężkie: stal S235, S355, stal nierdzewna (304), stal kwasoodporna (316, 316Ti, 321 i inne).
Wytrzymałość krat wciskanych sprawia, że są one fundamentem infrastruktury, który łączy bezpieczeństwo, trwałość i płynność operacji przemysłowych.
Oferujemy wykonanie indywidualnych krat najazdowych ciężkich na podstawie dostarczonego projektu. Nasz zespół specjalistów pozostaje do Państwa dyspozycji – zapraszamy do kontaktu.
