+48 74 867 40 65

Kraty najazdowe ciężkie na terminalach przeładunkowych

Kraty najazdowe ciężkie na terminalach przeładunkowych

Operacje przeładunkowe w terminalach opierają się na precyzji i solidnej infrastrukturze. W takim środowisku kraty najazdowe ciężkie stają się fundamentem niezawodnej i bezpiecznej obsługi ładunków.

Największe wyzwania nowoczesnej infrastruktury kolejowej związane z obsługą terminali przeładunkowych

Terminale przeładunkowe na kolei to kluczowe punkty infrastruktury wspierające rozwój krajowego i międzynarodowego systemu logistycznego. Codziennie obsługują setki pociągów i tysiące ton ładunków, co wiąże się z ogromnymi obciążeniami przenoszonymi przez elementy konstrukcyjne.

Torowiska i perony w takich obiektach są narażone na ogromne obciążenia dynamiczne, wynikające z ruchu pociągów towarowych oraz załadunku i rozładunku ciężkich kontenerów. Standardowy wagon towarowy w pełnym załadunku może ważyć nawet 80-100 ton, a dźwigi przeładunkowe bez problemu unoszą kontenery o masie do 30 ton każdy.

W takich warunkach infrastruktura musi nie tylko wytrzymywać ciężar przenoszonych elementów, ale także zapewniać bezpieczeństwo pracowników i efektywność prowadzonych operacji. Największe wyzwania związane z obsługą terminali przeładunkowych to:

  • Wytrzymałość torowisk i peronów – ciężkie składy towarowe i sprzęt przeładunkowy generują naciski, które mogą prowadzić do odkształceń nawierzchni. Dlatego zaleca się stosowanie w tych miejscach materiałów odpornych na zużycie i wibracje.
  • Bezpieczeństwo operacji przeładunkowych – nawet niewielkie przesunięcie kontenera czy poślizg wózka może doprowadzić do uszkodzenia torowiska, sprzętu lub zagrozić bezpieczeństwu pracowników. Aby temu zapobiec, potrzebne są stabilne i odporne na przeciążenia elementy konstrukcyjne.
  • Odporność na intensywny ruch – terminale funkcjonują bez przerwy, obsługując setki wagonów dziennie. Infrastruktura musi być przygotowana na ciągłe użytkowanie, by zapewnić płynność pracy i uniknąć przestojów w harmonogramie przeładunków.
  • Konserwacja i trwałość elementów infrastruktury – odpowiednio dobrane materiały konstrukcyjne pozwalają na ograniczenie częstotliwości napraw przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów jakości.
  • Efektywna organizacja przestrzeni terminala – zapewnienie sprawnego przepływu ładunków przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnej powierzchni.

Kraty najazdowe ciężkie wciskane – czym są i jaką rolę odgrywają w optymalizacji procesów przeładunkowych?

Dużą zaletą krat najazdowych wciskanych jest ich trwałość, łatwość czyszczenia oraz możliwość dopasowania do różnych układów konstrukcyjnych, co sprawia, że są chętnie stosowane w obiektach o dużym natężeniu ruchu. W terminalach przeładunkowych na kolei mogą być wykorzystywane do:

  • Pokrycia torowisk i stref przeładunkowych – gdzie pozwalają na bezpieczny przejazd pojazdów i sprzętu, a jednocześnie zapewniają swobodny odpływ wody i zanieczyszczeń.
  • Wzmocnienia ramp i podjazdów – zwiększają odporność powierzchni na naciski generowane przez wózki widłowe, suwnice czy pojazdy ciężarowe.
  • Zabudowy kanałów technicznych i odwodnieniowych – umożliwiają kontrolę i serwis instalacji znajdujących się pod powierzchnią, przy zachowaniu pełnej funkcjonalności torowisk i stref przeładunkowych.
  • Zabezpieczenia stref serwisowych, przejść technicznych i obrzeży peronów – gwarantują bezpieczeństwo obsługi i trwałość nawierzchni w miejscach o zwiększonym obciążeniu.

Doskonałe właściwości krat najazdowych wciskanych sprawiają, że ich stosowanie zwiększa wydajność i bezpieczeństwo, a także ułatwia organizację pracy w terminalach przeładunkowych.

Kraty najazdowe wciskane – fundament stabilnej infrastruktury kolejowej

Jedną z najważniejszych cech krat najazdowych wciskanych ciężkich jest ich wytrzymałość, która decyduje o ich niezawodności w najbardziej wymagających warunkach przemysłowych. Konstrukcja tych elementów pozwala równomiernie rozkładać obciążenia dynamiczne i punktowe, jakie powstają podczas ruchu, ciężkiego sprzętu, wózków widłowych czy suwnic.

Dzięki temu torowiska, perony i strefy przeładunkowe bardzo dobrze funkcjonują i prezentują się przez wiele lat nawet, a ryzyko awarii czy uszkodzenia nawierzchni jest znacząco zminimalizowane.

Konstrukcja krat pomostowych ciężkich:

  • wysokość płaskownika nośnego od 50 do 200 mm
  • grubość płaskownika nośnego od 5 do 15 mm
  • 33×33 mm, 38×38 mm , 70×130 mm i inne
  • płaskownik poprzeczny od 25×4 mm do 30×8 mm

Przy doborze krat dla ruchu kołowego należy brać pod uwagę następujące parametry :

  • rozstaw podpór,
  • wagę pojazdu wraz z ładunkiem,
  • nacisk skupiony na powierzchni 200×200 mm w najbardziej niekorzystnym miejscu kraty,
  • rodzaj pojazdu – samochód dostawczy, ciężarowy, wózek widłowy
  • kierunek ruchu w stosunku do ułożenia płaskowników nośnych.

Rodzaj stali z jakiej wykonujemy kraty ciężkie: stal S235, S355, stal nierdzewna (304), stal kwasoodporna (316, 316Ti, 321 i inne).

Wytrzymałość krat wciskanych sprawia, że są one fundamentem infrastruktury, który łączy bezpieczeństwo, trwałość i płynność operacji przemysłowych.

Oferujemy wykonanie indywidualnych krat najazdowych ciężkich na podstawie dostarczonego projektu. Nasz zespół specjalistów pozostaje do Państwa dyspozycji – zapraszamy do kontaktu.

×