Kraty pomostowe (inaczej kraty wema) wykorzystywane są w budownictwie oraz w wielu gałęziach przemysłu, np. elektromaszynowym i chemicznym. Buduje się z nich pomosty robocze i bezpieczne ciągi komunikacyjne, ogrodzenia, zabezpieczenia otworów itp.
Jakie typy krat pomostowych się wyróżnia?
Kraty pomostowe dzielą się na dwie podstawowe kategorie: wciskane (prasowane) i zgrzewane. Różnią się one sposobem połączenia elementów kraty. W pierwszym przypadku płaskowniki poprzeczne są wciskane w ponacinane płaskowniki nośne, a w drugim płaskowniki nośne i pręty poprzeczne są ze sobą zgrzewane.
Kraty prasowane i zgrzewane dzielą się na następujące rodzaje:
- nacinane (serrated) – są antypoślizgowe dzięki wyciętym ząbkom, które zapobiegają poślizgnięciu w miejscach z podwyższoną wilgotnością powietrza oraz podczas stosowania na zewnątrz w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Zapewniają bezpieczeństwo również w halach produkcyjnych, gdzie istnieje ryzyko zalania kraty. Są dobrym wyborem do budowy pochyłych podejść i podjazdów,
- offshore – tak jak typ serrated, ma ząbki zwiększające przyczepność, ale jest wzmocniony poprzez zainstalowanie dodatkowych okrągłych prętów, które zagęszczają kratę,
- ciężkie (heavy duty grating) – jak sama nazwa wskazuje, znoszą duże obciążenia oraz intensywną eksploatację. Umożliwia to specjalna budowa kraty z wyższymi i grubszymi płaskownikami (ewentualnie prętem o większej niż standardowo średnicy),
- kształtowe – przygotowywane na zamówienie, mogą mieć rozmaite nieregularne kształty,
- kartonowe – płaskowniki (lub pręty) umieszcza się w prostopadle ponacinanych płaskownikach nośnych. Dzięki temu, nawet znaczne obciążenie rozkłada się równomiernie we wszystkich kierunkach,
- żaluzjowe – podobne do kartonowych, ale różnią się od nich sposobem ułożenia płaskowników poprzecznych, które montuje się pod kątem 45°,
- security mesh – mają zagęszczoną kratę, ale w inny sposób niż w typie offshore: wolne miejsca między płaskownikami wypełnia się taśmą z niewielkimi oczkami. Siatka zagęszczona taśmą powstrzyma przed wypadnięciem mniejsze elementy, niż kratka zagęszczona przez dodanie prętu,
- kortenowe – wyróżniające się nie ze względu na sposób połączenia nośników, ale z powodu stali, której używa się do ich produkcji. Jest to stal kortenowa, charakterystyczna w wyglądzie przez rdzawy nalot, który powoduje obecna w składzie miedź. Wykonane z niej kraty są odporne na warunki atmosferyczne,
- profilowane – produkowane w przekroju typu C-profil, mogą mieć na różne sposoby wyprofilowaną powierzchnię, używane np. jako stopnie,
- kompozytowe – wykonane z tworzyw sztucznych, są lekkie i w przeciwieństwie do krat metalowych, odporne na korozję.
Na co zwrócić uwagę, wybierając kraty pomostowe?
Kraty pomostowe mają zapewniać bezpieczeństwo oraz być wygodne w użytkowaniu. Stal, z której są wykonane powinna spełniać rygorystyczne normy dla stali nierdzewnej i kwasoodpornej, które dopuszczają ją do użycia w przemyśle. Poszczególne typy krat różnią się parametrami udźwigu. Dlatego zanim wybierze się konkretny typ, trzeba wziąć pod uwagę obciążenia, jakimi kraty będą poddawane w trakcie eksploatacji. Szczególnie, jeśli będą po nich przemieszczać się również wózki i maszyny. Oprócz wyboru odpowiedniego rodzaju krat, niezwykle istotny jest również prawidłowy sposób montażu, który zapewni bezproblemową wieloletnią eksploatację. Kraty mogą pełnić funkcje nie tylko użytkowe, ale też dekoracyjne, np. w dużych pomieszczeniach używane są niekiedy jako element zastępujący ściankę działową, dodając wnętrzu lekkości dzięki ażurowej konstrukcji. Stosowane bywają też do zawieszenia kwiatów albo zdjęć i obrazów. Zamontowane na elewacjach chronią przed niszczeniem jej przez bluszcz lub inne rośliny pnące.