FAQ – poradnik techniczny
Prawidłowe oznaczenie krat pomostowych
Odpowiednie oznaczenie rodzaju krat pomostowych usprawni ich realizację, dlatego podczas składania zamówienia lub zapytania prosimy o stosowanie niżej podanej symboliki:
Oznaczenie rodzaju krat:
- kraty zgrzewane:
- KOZ – krata obramowana zgrzewana
- KNZ – krata nieobramowana zgrzewana
- XKOZ – krata obramowana seratowana
- kraty prasowane/wciskane:
- KOP – krata obramowana prasowana
- KWO – krata wciskana obramowana
- KNP – krata nieobramowana prasowana
- kraty prasowane KOP serrated:
- X5 – nacięcia na płaskowniku nośnym
- X6 – nacięcia na płaskowniku poprzecznym
- X7 – nacięcia na płaskowniku nośnym i poprzecznym
Oznaczenia stopni:
- SOZ – stopnie zgrzewane
- SOP – stopnie wciskane
Materiał:
- stal konstrukcyjna S235, S355. Stal bez zabezpieczenia antykorozyjnego: CZARNA lub z zabezpieczeniem antykorozyjnym: OCYNK
- stal nierdzewna AISI304 (1.4301)
- stal kwasoodporna AISI316 (1.4401/1.4404)
Jak prawidłowo zamówić kraty pomostowe?
Poprawne zamówienie krat wygląda następująco:
KOZ/34X38/40X4/ mm L=900 mm B=500 mm gat. 304, szt. 100
gdzie poszczególne parametry oznaczają:
- rodzaj kraty – KOZ– krata obramowana zgrzewana
- wielkość oczka kraty – 34X38 mm
- wymiar płaskownika nośnego – 40X4 mm
- długość płaskowników nośnych kraty – L=900 mm
- długość prętów łączących kratę – B=500 mm
- gatunek stali
- 100 – ilość zamawianych krat lub stopni schodowych
Co to jest wymiar nośny w kracie?
Krata posiada dwa wymiary:
L – wymiar nośny
Wymiar pomiędzy podporami, a jednocześnie długość płaskowników nośnych kraty. W przypadku kanału lub podestu będzie to jego szerokość.
Przyjęte jest, że wymiar nośny podaje się jako pierwszy.
Wymiar nośny L oznaczany jest:
B – wymiar poprzeczny
Wymiar biegnący wzdłuż podpór i stanowiący długość wypełnianego kanału/podestu.
Ważne! Kraty wykonywane są w tolerancji minusowej (+0 ; -4 mm). Oznacza to, iż krata może być do 4 mm mniejsza (dla obu wymiarów), ale nigdy nie większa niż podany wymiar.
Na co zwrócić uwagę przy doborze krat ciężkich?
Kraty ciężkie powinny cechować się odpowiednimi parametrami technicznymi. Istotne jest, aby dobierać je zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.
Przy doborze krat dla ruchu kołowego należy brać pod uwagę następujące parametry :
- rozstaw podpór,
- wagę pojazdu wraz z ładunkiem,
- nacisk skupiony na powierzchni 200×200 mm w najbardziej niekorzystnym miejscu kraty,
- rodzaj pojazdu – samochód dostawczy, ciężarowy, wózek widłowy
- kierunek ruchu w stosunku do ułożenia płaskowników nośnych.