+48 74 867 40 65

FAQ – poradnik techniczny

FAQ – poradnik techniczny

Odpowiednie oznaczenie rodzaju krat pomostowych usprawni ich realizację, dlatego podczas składania zamówienia lub zapytania prosimy o stosowanie niżej podanej symboliki:

Oznaczenie rodzaju krat:

  • kraty zgrzewane:
  • KOZ – krata obramowana zgrzewana
  • KNZ – krata nieobramowana zgrzewana
  • XKOZ – krata obramowana seratowana
  • kraty prasowane/wciskane:
  • KOP – krata obramowana prasowana
  • KWO – krata wciskana obramowana
  • KNP – krata nieobramowana prasowana
  • kraty prasowane KOP serrated:
  • X5 – nacięcia na płaskowniku nośnym
  • X6 – nacięcia na płaskowniku poprzecznym
  • X7 – nacięcia na płaskowniku nośnym i poprzecznym

Oznaczenia stopni:

  • SOZ – stopnie zgrzewane
  • SOP – stopnie wciskane

Materiał:

  • stal konstrukcyjna S235, S355. Stal bez zabezpieczenia antykorozyjnego: CZARNA lub z zabezpieczeniem antykorozyjnym: OCYNK
  • stal nierdzewna AISI304 (1.4301)
  • stal kwasoodporna AISI316 (1.4401/1.4404)

Poprawne zamówienie krat wygląda następująco:

KOZ/34X38/40X4/ mm L=900 mm B=500 mm gat. 304, szt. 100

gdzie poszczególne parametry oznaczają:

  • rodzaj kraty – KOZ– krata obramowana zgrzewana
  • wielkość oczka kraty – 34X38 mm
  • wymiar płaskownika nośnego – 40X4 mm
  • długość płaskowników nośnych kraty – L=900 mm
  • długość prętów łączących kratę – B=500 mm
  • gatunek stali
  • 100 – ilość zamawianych krat lub stopni schodowych

Krata posiada dwa wymiary:

L – wymiar nośny

Wymiar pomiędzy podporami, a jednocześnie długość płaskowników nośnych kraty. W przypadku kanału lub podestu będzie to jego szerokość.

Przyjęte jest, że wymiar nośny podaje się jako pierwszy.

Wymiar nośny L oznaczany jest:

B – wymiar poprzeczny

Wymiar biegnący wzdłuż podpór i stanowiący długość wypełnianego kanału/podestu. 

Ważne! Kraty wykonywane są w tolerancji minusowej (+0 ; -4 mm). Oznacza to, iż krata może być do 4 mm mniejsza (dla obu wymiarów), ale nigdy nie większa niż podany wymiar.

Kraty ciężkie powinny cechować się odpowiednimi parametrami technicznymi. Istotne jest, aby dobierać je zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Przy doborze krat dla ruchu kołowego należy brać pod uwagę następujące parametry :

  • rozstaw podpór,
  • wagę pojazdu wraz z ładunkiem,
  • nacisk skupiony na powierzchni 200×200 mm w najbardziej niekorzystnym miejscu kraty,
  • rodzaj pojazdu – samochód dostawczy, ciężarowy, wózek widłowy
  • kierunek ruchu w stosunku do ułożenia płaskowników nośnych.